شماره پنج
مقایسه دو کاتالوگ نمایشگاهی
یادآوری میکنم که نوشته زیر در راستای تبیین جایگاه مستند سازی و تحقیق در فضای هنری است. این موضوع شامل بخشهای متفاوتی است که یکی از آنها پرداختن به خصوصیات کاتالوگ است. از مقایسه کاتالوگها با هم ضمن این که متوجه رویکردهای متفاوت به هنر میشویم، با روشهای متفاوت در مستند سازی و تحقیق در هنر معاصر نیز آشنا میشویم.
فایلهای ضمیم شده یکی کاتالوگ نمایشگاهی جهت فروش آثار در سال ۲۰۲۲ در آمریکا در موزهای به نام بولینا است و دیگری کاتالوگ نمایشگاهی جهت فروش آثار در شهریور ۱۴۰۲ توسط گالری آرتبیشن در تهران است. از مقایسه این دو فایل و اطلاعاتی که در هر کاتالوگ آمده است به نکات زیر میرسیم.
آنچه در هر دو فایل مشترک است تصویر آثار و زیر نویسی است که ابعاد، تکنیک، تاریخ، نام هنرمند و قیمت را ذکر کرده. همچنین وجه مشترک دیگر در صفحه اول است که مشخصات گالری، تاریخ برگزاری، راههای تماس با گالری، تاریخ و عنوان پروژه آمده است. مجموعه آثار در آرتبیشن بهمراه یک پوستر است اما موزه پوستری برای این مجموعه در نظر نگرفته.
مشخصه مهمی که در فایل موزه آمده و مربوط است به مستند سازی آثار به این شرح است. در هر صفحه بخش عمدهای به نوشتار همراه تصویر اثر اختصاص داده شده. در کنار یک تصویر کوچک از اثر، بایوگرافی هنرمند آمده که معمولا ضمن معرفی او به این مساله میپردازد که او چه شخصیت هنری دارد و در چه موضوعات و سبکی کار میکند. ضمن اینکه لینک صفحه شخصی هنرمند ذکر شده ، توضیح کار با عنوان بیانیه پروژه (project statement) آمده. اما در واقع بیش از آنکه بیانیه کار باشد توضیحی در مورد ایده، معرفی پروژه و دیدگاه نظری آن است.
این هم باید اضافه کنم که کل آثار در دو بخش مزایده زنده (live auction) و ساکت (silent auction) برای فروش ارائه شدهاند.
نتیجه حاصل از مقایسه فایل آثار برای فروش این است که فایل آثار در گالری آرتبیشن بدون مستند سازی مناسب ارائه شده. به عبارت دیگر به هویت هنرمندان اهمیت لازم داده نشده ، توضیحی در مورد آثار نیامده، لینک صفحه شخصی هنرمندان ذکر نشده و بیوگرافی هنرمند نگارش نشده.
برای مشاده فایل کاتالوگها در کانال تلگرامی پراکسیس اینجا کلید کنید.